Mozgásterápia
– TSMT
Gyógypedagógusként
szerzett tapasztalataim során egyre több gyermek esetében találkozom azzal a
problémával, hogy a képességfejlesztés, a logopédiai terápia, illetve sportfoglalkozások
csak kis hatékonysággal bírnak. E mögött gyakran áll fenn a nagymozgásokban
nyújtott gyenge teljesítmény, illetve az idegrendszer éretlensége.
A
tünetek sokfélék lehetnek. Hiperaktivitás vagy éppen a mozgás hiánya, a
figyelem gyengesége, elterelhetősége, az emlékezet gyengesége, elhúzódó, makacs
pöszeség, mozgáskoordináció, egyensúly gyengesége, gyenge finommotrika, erős
írásnyomaték, csúnya írás, viselkedésproblémák, a mozgás-beszéd ritmusának
nehézkes összehangolása stb. Talán sok szülő vél felfedezni gyermekén hasonló
tüneteket, amelyek hátterében gyakran állhat az idegrendszer éretlensége, a
nagymozgás hiánya, illetve a le nem épült csecsemőkori reflexek.
A
szenzomotoros és a pszichés-szociális-kognitív fejlődésnek meghatározott menete
van, az egyes szintek érése meghatározza a következő szakaszok harmonikus
alakulását. Az alsó struktúrák tökéletes működésére épülhetnek a bonyolultabb
idegrendszeri integrációs kapcsolatot igénylő, főképp az adekvát viselkedéssel,
a jó tanulási képességgel összefüggő egyéb készségek, ill. képességek. A
primitív reflexprofil tartós fennmaradása az agytörzsi szint működését jelenti,
így gátolva a magasabb szintű idegrendszeri struktúrák működését, kiépülését.
Tapasztalható problémák: a
megfelelő poszturális szabályozás, a szem-kéz koordináció, az egyensúlyérzék és
a mozgáskoordináció fejletlensége, továbbá megkésett beszédfejlődés, ill.
részképesség-kiesés, valamint tanulási és magatartási gondok.
A
TSMT (tervezett szenzomotoros tréning), ezeket a tüneteket hivatott megelőzni,
csökkenteni, illetve megszüntetni, az agy és az idegrendszer „újrahuzalozása”
által. Az agyi hálózatok kiépítésében játszik szerepet, ezáltal fejlesztve
azokat a pszichés-kognitív képességeket, amelyek az iskolai életben döntő
fontosságúak és nélkülözhetetlenek.
A
szenzomotoros jelző egy szóösszetétel: szenzoros és motoros. A szenzoros az
érzékelést jelenti, a különböző érzékszerveink által felvett ingerek
feldolgozására utal (legyen az a szem,
fül, orr, bőr, egyensúly). A motoros pedig a mozgás (nagymozgás és
finommozgások), amely ezekre a felvett ingerekre adott adaptív válasz. A
folyamat, amely során adott ingerre a testünk megfelelő választ ad, bonyolult,
összetett, és az agy több területének illetve idegrendszerünknek összehangolt
működését feltételezi.
Diagnosztika
A terápia megkezdése előtt a gyermekek egy vizsgálaton vesznek részt, szüleikkel együtt.
Az állapot-és mozgásvizsgáló teszt
ötéves korban történő felvétele lehetővé teszi a sikeres iskolai
beválással is összefüggő idegrendszeri funkciók éretlenségének korai
kimutatását. A nagyrészt neuro- és szenzomotoros vizsgálatokat tartalmazó
teszt alkalmazása a preventív-korrektív pedagógiai szemlélet
megerősítését is jelenti, és az idősebb, a tanulásban és/vagy az iskolai
beilleszkedésben kevésbé sikeres diákok esetében segít megérteni az eltérő
tanulás és/vagy viselkedés okait.
Az általános iskolai tanulmányok
megkezdése a gyermekek 15-30%-ánál nem zavartalan. Az új környezet, a
többnyire magas osztálylétszám, a 45 perces irányított tanórák folyamatos
figyelmet, gyors beilleszkedési készséget, érett önkontrollt és feladattudatot,
a széles körű befogadó és kifejező nyelvi készség mellett a gondolkozási
folyamatok megfelelő szintjét, valamint a jól koordinált nagy– és finommozgások
meglétét igénylik.
A fenti készségek és képességek
részleges vagy kiterjedt hiányossága esetén beszélhetünk kevésbé sikeres
iskolai beválásról:
·
tanulási zavarokról,
·
figyelemzavarról,
·
beilleszkedési nehézségekről,
·
kialakulatlan feladattudatról
·
illetve hiperaktivitásról
Veszélyeztetettnek számít minden ötödik
életévét betöltött olyan nagycsoportos, illetve logopédiai óvodába járó
gyermek, akinél felismerhető az alacsony szintű/hibás mozgáskoordináció, az
éretlen egyensúlyérzék, a szinte leállíthatatlan mozgásigény, a ceruzahasználat
éretlensége vagy hárítása, a finommozgások ügyetlensége és a rövid ideig tartó,
könnyen elterelhető figyelem, bizonytalan testséma, téri tájékozódás,
lateralitás
A felmérés 5 nagy területen vizsgál:
- Idegrendszer
- Mozgás
- Térbeli tájékozódás
- Taktilis terület
- Ritmusérzék
A terápia
A vizsgálat eredményeitől függően a terapeuta javaslatot
tesz a terápiára. Gyengébb teljesítmény esetén egyéni terápia javasolt (melyet
a szülő, otthon végez a személyre szabott tréning alapján). 50% feletti
eredmények esetén pedig a gyermek részt vehet a csoportos terápián. A terápiás
lépcsők egymásra épülnek. A terápiát a terapeuta részletesen megtervezi,
figyelembe véve az egyéni eltéréseket, egy-egy gyermek gyengeségeit és
erősségeit.
A torna olyan gyakorlatokat használ fel,
amely a gyermekek idegrendszerére van hatással, hiszen olyan érzékelési
csatornákat ingerel, amely a gyermekek mozgásfejlődése során már meghatározó.
Ilyen érzékelési csatorna például a vesztibuláris rendszer, amely az egyensúly,
és a testhelyzetek érzékeléséért felelős.
A TSMT nem csak mozgásbeli elmaradás
esetén hatékony. A vesztibuláris rendszer kiterjedt agyi kapcsolatai révén
indirekt úton hat az aktivitási szintre (alvás-ébrenlét), a magatartásra, a
szociális érettségre, a figyelemre, a beszédre, emlékezetre, térbeli
tájékozódásra, izomtónus kéreg alatti szabályozására, észlelési csatornákra,
szemmozgásokra (fixálás, szem-kéz koordináció, célzó mozgás), egy– és
többirányú figyelemre.
Javulás várható a következő területeken:
Motoros
területen:
·
nagy – finom és
beszédmozgások minőségi-mennyiségi javulása
·
a kéreg alatti
szabályozó folyamatok érése a mozgásfejlődés beindulása, az izomtónus
normalizációja
·
a fizikai és
koordinációs képességek javulása
·
a praxis /konkrét
műveletek eszközökkel/ fejlődése
·
az egyensúlyérzék
fejlődése
·
a veszélyérzet
kialakulása /érettebb helyzetfelismerések/
Pszichés-kognitív
területen:
·
a nyelvi készség
/befogadó-kifejező/ fejlődése
·
a megértési,
emlékezeti és a tanulási folyamatok fejl. /megfigyelő képesség, egyidejű
többcsatornás, figyelem, utánzás- mintamásolásos, ok-okozati összefüggések,
kontrollfunkciók/
·
érdeklődés, nyitottság
a “világ” dolgai iránt
·
reális önértékelés és
önbizalom, öntudat
Szociális
területen:
·
jobban irányítható,
feladat-tudata kialakul
·
beilleszkedési
képessége javul
·
szabálykövető
·
elfogad segítséget
·
nyitott új
kapcsolatokra
·
tud kötődni és leválni
Általános
javulás
·
viselkedés /érettebb,
jobban működő gátló funkciók/
·
emlékezet /rövid, ill.
hosszú idejű/
·
figyelem
/irányíthatóság, idő erősségek…/
·
aktivitáss, tovább terhelhető
·
ritmusérzék
·
szabálytudat
A
pszichomotoros területen
·
szerialitási készség
·
testvázlat, térbeli
tájékozódás, laterialitás
·
sze-kéz koordináció
·
/mozgás/ tervezési
képesség
A
pszichoszociális területen:
·
képes befejezni
elkezdett feladatait
·
belső kontroll attitűd
kialakulása
·
stabilabb személyiség
·
a gátló funkciók érése
/ az impulzivitás csökken/
Sok
szülőtől hallom a mozgásterápia említése során, hogy az ő gyermekének bizony
nagy a mozgásigénye és sokat szaladgál, ugrál. Ez bizonyára így is van. De nem
mindegy, milyen annak a mozgásnak a minősége, milyen rendszerességgel mozog, és
milyen képességeit aktiválja még a mozgás során. A terápia célja nem csupán a
mozgásigény kielégítése, hanem a mozgással egy időben az agy egyéb területeinek
bekapcsolása. Ezzel fejlődik az egy időben való több irányú figyelem és
alakulnak az agyi hálózati kapcsolatok. Ennek köszönhetően lesz képes a gyermek
egy-egy bonyolultabb, összetettebb, több képességterületet is igénybe vevő
tevékenység tökéletes elvégzésére, mint például az olvasás.
A
csoportos TSMT torna rövidesen indul az óvodában.
Terapeuta:
Szebelédi-Kurucz Anita
06 20 5146781
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése